Pages

onsdag den 6. oktober 2010

Det er godt, ikke?


Nogle gang slår det mig; Hvad et godt menneske egentlig er. Og der er det gået op for mig, at min definition på et godt menneske, er at kunne glæde sig på andres succes. Det, at kunne være lykkelig på andres bekostninger, er en stor gave at have. Jeg mener, at være empatisk er en god ting, i det man bekymrer sig om andre, tænker over hvordan det går sine medmennesker, det gør dig til et godt menneske.
Tit har jeg øjeblikke hvor jeg svømmer i selvmedlidenhed, jeg føler, at hvad jeg gør bare er forgæves, at jeg kan bruge alle mine kræfter på et andet menneske, for, at personen så derefter kan gå direkte imod mig, når min hjælp har hjulpet. Måske ikke engang gå imod mig, men bare være fuldstændig ligeglad med mig som person, nu har jeg hjulpet, så nu er jeg gone with the past.
Der er det så jeg i stedet skal tænke; Jeg gjorde alt hvad jeg kunne, jeg lagde alle mine kræfter, alt min lidenskab i dette menneskes skæbne. Og selvom det så var det, så gjorde jeg noget, for hvis jeg nu kan se, at det er glæde og ikke ulykkelighed der omgiver personen, så må jeg da have haft en eller anden form for effekt. 
Han var mig taknemmelig, og hun elskede mig. De indrømmede, at jeg betød noget, og de andre viste at jeg var noget, uden at sige et ord. Han var forelsket i mig, og de var mig alle sammen taknemmelige. Det er godt, ikke? 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar